Live Sound: Организация на мониторни канали

GL2400

Един от много важните детайли при озвучаване на живо е обратната връзка към изпълнителите – те трябва да чуват собствения си глас/инструмент, който трябва да изпъкне над общия звуков фон от главните (Front-of-House, FOH) говорители и усилвателите (и евентуално мониторните колони) на колегите си на сцената. Без такава обратна връзка певците пеят фалшиво, музикантите не свирят в темпо и всичко се разстройва и обърква. Съществуват няколко начина за осигуряване на такава обратна връзка:

  • Индивидуални мониторни тонколони – пред всеки изпълнител се поставя мониторна тонколона, захранвана от отделен усилвател. Обикновено тези колони имат клиновидна форма, което позволява насочването им нагоре към нивото на ушите. Възможно е две колони да бъдат захранени от един усилвателен канал – свързват се паралелно.
  • Вариант със странични тонколони (sidefills) от двете страни на сцената – обикновено се слагат на стойки за тонколони и се обръщат към изпълнителите. Предимство – осигуряване на обратна връзка на повече изпълнители с по-малък брой колони. Недостатък – една колона трябва да обслужва повече хора и силата на звука и се настройва по-трудно, както и самият мониторен микс.
  • Персонални монитори – най-добрият вариант е когато всеки изпълнител си има собствени слушалки в ушите. Така звуковия фон на цялата сцена е забележимо по-нисък, което прави и работата на главния тонрежисьор (FOH mixing engineer) много по-лесна. Този вариант е доста по-скъп за реализация, а и изпълнителите трябва да могат да чувстват инструмента си само през чифт слушалки. Съществуват хитрости, с които може да им се помогне, но за това ще пиша някой друг път.

Съществуват два основни метода за организиране на мониторни канали към изпълнителите на сцената:

  1. С два отделни смесителни пулта: един за основните говорители (FOH mixer) и втори, отделен пулт, с който се реализират само мониторни миксове (monitor mixer). Вторият миксер обикновено се разполага отстрани на сцената, така че инженерът, който го обслужва, се намира по-близо до изпълнителите и може по-лесно да комуникира с тях. Този вариант е за предпочитане, но е по-скъп като техническа реализация, а и като изисквания за наличен персонал – при него са задължителни поне двама тоноператори.
  2. С един общ смесителен пулт, с който се реализират отделни миксове както за FOH тонколоните, така и за мониторните канали. Това е по-евтиният и по-лесен вариант, но това е за сметка на по-голямото натоварване и отговорност, които тоноператорът трябва да понесе.

MixWizard 16:2DX

Днес ще разгледам предимно втория вариант – с използване само на един пулт. Мониторните канали (monitor feeds на американски английски или foldbacks на британски) обикновено се захранват със свои собствени миксове, които се различават от главния микс към FOH колоните – все пак всеки изпълнител има различни желания и приоритети за това какво би желал(а) да чува в собствения си монитор (но опитът ми на live sound engineer показва, че обикновено искат ‘more of me’ :-)). Тези миксове се организират чрез спомагателните шини (AUX Sends, AUX Busses) на смесителния пулт.

Пултовете в средния ценови диапазон обикновено предоставят 6 спомагателни шини, които могат да бъдат или Pre-Fader (нивото на сигнала, изпращан по дадената AUX шина, не зависи от положението на главния плъзгач за нивото на звука на този канал), или Post-Fader (нивото на сигнала зависи от положението на плъзгача на съответния канал). Post-Fader шините се използват предимно за ефекти, защото не е желателно когато тоноператорът променя нивото на даден източник на звук в главния микс да се променя и нивото на звука в мониторите на сцената. За това за мониторни канали се използват Pre-Fader AUX Sends. Различни модели пултове позволяват различно ниво на контрол над вида на спомагателните им шини – както се вижда от двете илюстрации по-горе (и двете са от модели на Allen & Heath пултове), някои от шините са фиксирани, а други могат да бъдат променяни да бъдат Pre-Fader или Post-Fader с едно натискане на бутон.

Тъй като мониторните тонколони обикновено се разполагат на сцената в близост до микрофони, за избягване на ефекта “акустична обратна връзка” (микрофония), обикновено е необходим графичен еквалайзер между изхода на спомагателната шина от пулта и входа на мониторния усилвател. По този начин инженерът може да изреже честоти, които предизвикват нежелани микрофонии по мониторните канали. Важно е и разположението и вода на използваните микрофони на сцената – препоръчва се използването на вокални микрофони с кардиоидна характеристика, които имат мъртва точка на чувствителността си към звук откъм задната си част – и тя обикновено се насочва към мониторната тонколона на пода. Препоръчвам еквалайзерът да се пипа само след като след репозициониране на микрофона и/или мониторната колона микрофонията все още не е изчезнала.

Този вариант натоварва тонинженерът с много отговорности – освен да се грижи за качеството на микса през основните колони (и силата на звука), той/тя обикновено трябва да наглежда още поне 4 мониторни микса и постоянно да следи изпълнителите по сцената и да се опита да разбере дали искат нещо допълнително – често от разстояния от порядъка на 25-50 метра от сцената. Това не винаги е възможно и затова този вариант обикновено се прилага за изпълнения от не много голям мащаб.


Ще трябва да озвучавам един доста голям концерт следващата седмица и главата ми е пламнала от сметки за това как бих могъл да организирам варианта с двата пулта с наличната ми техника… Почти съм го измислил и ще го опиша другия понеделник :-).

2 thoughts

  1. Искрено ти желая успех! Това категорично си е работа за двама души, поне според мен, особено ако събитието ще е по-мащабно, както казваш…

    Мен ако питаш, мяташ Боряна в колата, произвеждаш я в чин “monitor mixing engineer” и работата спи… 🙂

  2. @Георги: Те по принцип тези момци си имат един редовен човек, който им е FOH sound engineer, а аз ще отговарям за мониторите… Тази група обикновено вади между 7 и 10 човека на сцената и им трябват повечко монитори – в случая 7 – и е по-добре да караме с два пулта. Но утре ще понапиша още малко след като разпънем техниката.
    А Бо ще я произведа в такъв чин малко по-късно!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *