SoundReview: Soundcraft Spirit E8 small-format mixer

Този пулт ми попадна в ръцете преди няколко седмици и имах възможност да го тествам в мазето, а и да озвуча българската сватба с него. Споделям впечатленията си тук.

Soundcraft Spirit E8 е представител на семейството малкоформатни универсални миксери, серия Е, произвеждани от Soundcraft. Точно този модел вече излиза от продажба, защото наследникът му – EPM8 – вече се предлага по магазини и уеб-сайтове. Този модел предлага 8 микрофонни входа (които се дублират и като линейни и всеки от тях има и insert точка; всеки от тези канали има трилентов еквалайзер с регулируема средна честота), 2 отделни стерео линейни входа с двулентова честотна корекция, 2 AUX Send шини (които могат глобално да се определят като pre-fader или post-fader) и стерео изход (без подгрупи). Миксерът струваше $250 на разпродажба, а за подобна сума е трудно да се намери качествен мишпулт с този род параметри. За съжаление магазините вече си изчистиха складовете от този модел и такъв вече не може да се купи чисто нов.

Пултът, който използвах за сравнение, е моят MixWizard 16:2 DX, версия 2 (производство на Allen&Heath) – работя с него почти постоянно и ми е доста добре познат като възможности и качество на звука.

Външни впечатления – кутията е направена от метал и изглежда доста здрава и готова за блъскане по прояви с озвучаване на живо. Пултът не е малък – широк е стандартните 19 инча и може да се монтира в рак (10U необходимо място). Когато се използва самостоятелно (поставен на маса, например), вместо скобите за монтаж в рак към страните на кутията са прикрепени два пластмасови предпазителя. Копчетата и плъзгачите са пластмасови и се усещат като добри, но недостатъчно солидни. Опората за китките в долната част на пулта (под плъзгачите) може да се използва и като носеща дръжка.

Какво няма в пулта:

  • Копче за включване и изключване на захранващото напрежение (on/off switch) – пултът тръгва в момента, в който го включите към мрежата. Щекерът за захранващия кабел се намира на долната страна на кутията. Захранването приема променливо входно напрежение със стойности между 90 и 240 волта без нужда от превключване.
  • Двете шини AUX Send нямат потенциометри за регулиране на нивото на изходния микс.

Гледах да намеря надпис къде точно е произведен пултът и не видях редовното Made in China – само Designed and Engineered in England…

Тестове:

  1. Сравнителен тест в студийна обстановка

    Закачих сигнал от стерео изхода на един CD плейър към входове на двата пулта, използвани за сравнение, и пусках музика от един и същи диск. Слушах със студийни слушалки AudioTechnica ATH-D40fs.

    Soundcraft пултът се представи добре. Не се чува излишен шум от каналите. Звукът през слушалките е доста близък до звукът на MixWizard-а. Честотната корекция си върши работата. Моно каналите имат само една средна честота за коригиране в сравнение с двете такива на Allen&Heath пулта, но това си идва с ценовата разлика. Изолацията между отделните канали също е добра. Гейнът на микрофонните предусилватели е от +5 до +60 децибела (от -10 до +45 децибела с използването на линеен вход). Звукът на изхода на пулта (както и на мониторният изход за слушалки) е натурален и няма забележими изкривявания на определени честоти.

  2. Тест на живо

    Използвах този пулт за озвучаване на една сватба.

    Изискванията бяха главно за пускане на музика от CD-та (а и както винаги в подобен род ситуации, бях вързал един безжичен микрофон за водещата и един микрофон до пулта, с който обявявах песните от време на време), но в последствие се оказа, че трябва да свържа и изходите от мишпулта на дуото за народни песни, които също свиреха в банкетната зала тази вечер – нещо май се повреди в усилвателя им и не звучаха добре, та прекарахме сигналът им към моите колони през този пулт. Системата ми имаше само главни колони – нямаше нужда от мониторни. Дъних музики от 6 вечерта до 2 сутринта, като пултът беше включен през цялото време. Нямах никакви проблеми. Много ми харесаха двата стерео входа с плъзгачи – така можех да “разменям” звука от първия и втория плейър само с два пръста на дясната ръка, а лявата ми беше свободна да борави с нивото на микрофонните входове. Единственият минус, който виждам при озвучаване с този пулт на група, свиреща на живо, е липсата на достатъчно AUX Send шини за мониторни миксове, но си има разрешение и на този проблем с минимално количество допълнителни инвестиции.

Ръководството за използване на пултовете от серия Е (на английски) може да се свали оттук.


Заключение: Пултовете от серия Е на Soundcraft предлагат забележително качество за цената си. Удобни са за употреба и са здрави като изработка. Вярно е, че пулт с подобни параметри, носещ марка Behringer, Mackie или Yamaha може да се купи и за по-малко пари, но разликата в качеството на звука е забележима. Ако използвам сравнението на един познат: “Озвучаването с евтини пултове е като гледката към красив пейзаж през опушено стъкло – всичко се вижда ОК, но пейзажът изглежда по съвсем различен начин, когато стъклото е напълно прозрачно.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *